Kunden uppger att de får ett felmeddelande när de försöker registrera sig på bokningssidan för att boka kurser/simskola. Felmeddelandet kan vara t ex "Personnummer är redan registrerat" eller "SSN already registered".
Detta beror på att kunden redan finns registrerad i ert system med personnummer och/eller e-post (t ex att kunden tidigare har köpt ett månadskort). Då behöver ni själva slutföra registrering för kunden så att vi inte får dubbla kundprofiler i systemet.
1. Registrera kundens e-postadress
Be om kundens e-postadress och notera denna.
2. Lägg in e-postadressen i kundens profil
Sök upp kunden i systemet, antingen i sökfunktionen på startsidan eller under Sök/lista kunder.
Kontrollera att kundens e-postadress finns här i profilen, eller lägg in den.
3. Skicka ut registreringslänk till kunden
Gå till fliken Användarkonto.
Välj Språk för e-postutskick i listan
Lämna fältet för lösenord tomt!
Kryssa i rutan "Skicka e-post till kund för registrering"
Tryck på knappen registrera.
Då skickas ett mail till kunden med en länk där de kan sätta ett eget lösenord, som de sedan kan logga in med.
Om kunden informerar om problem med registrering på plats i er reception finns det också möjlighet att direkt sätta ett lösenord till kunden. Då följer man stegen ovan, men istället för att kryssa i rutan "Skicka e-post till kund för registrering" fyller man själv i ett lätt lösenord till kunden i fältet för lösenord, och informerar kunden om lösenordet. Då skickas ingen e-post till kunden utan lösenordet sätts direkt i systemet. Det är dock större chans att kunden glömmer lösenordet de får över disk.