Skapa internt saldo

Internbetalning eller ”internt saldo” används för att ta betalt inne på en anläggning. Används med fördel där kontanter och kortbetalning blir opraktiskt, till exempel i en simhall. Kundens biljett kopplas till ett ”konto” där saldo kan fyllas på. När man köper något på anläggningen scannar man sin biljett (t ex armband, kort eller tagg), och summan av köpet läggs då till kontot.


För att komma igång behövs en saldo-artikel och ett betalsätt. Kontakta vår support för konfiguration av betalsätt i era kassor.

Skapa artikel

Att skapa saldo-artikel skiljer sig inte nämnvärt från att skapa en vanlig artikel. Fyll i pris och publicering som när man skapar en vanlig artikel. De två fält som är specifika för saldo är saldogränserna:


Undre gräns

Den undre gränsen kan ändras beroende på om man vill använda sig av kredit på kontot (belopp under 0 kr), eller behålla en del av det laddade beloppet som deposition (belopp över 0 kr).

Exempelgränser:

-200:
Kredit upp till 200 kr tillåts. Gästen kan alltså köpa för 200 kr extra utöver det saldo som laddats på kontot.

0:
Gästen kan handla för hela sitt laddade saldo

50:
Om gästen laddar saldo för 100kr kan de bara handla för 50kr. Resterande 50 tas som en deposition och hålls kvar på biljetten och kan inte användas som betalmedel. Kan betalas ut till gäst vid återbetalning av saldo.

Övre gräns

Maximalt saldo som kan laddas på en biljett.

Sälj internt saldo i kassan

Internt saldo måste alltid kopplas till minst en biljett. Biljetten används sedan som betalmedel och identifiering i kassan när man vill nyttja saldot.

Det är lättast att koppla saldo till en biljett vid nyförsäljning av biljett. Då säljer man en biljett och lägger till saldoartikeln i köpet. Om man skulle sälja flera biljetter samtidigt som en saldoartikel (till exempel 2 vuxenbiljetter och 2 barnbiljetter) kopplas alla fyra biljetter till samma saldo och alla familjemedlemmar kan nyttja samma saldo.

Det går bara att sälja ett saldo i taget, det går alltså inte att ladda flera biljetter i samma köp med olika saldon.

För att lägga på saldo på en befintlig biljett, söker man upp biljetten i kassan och trycker på "Lägg till saldo" och väljer sin saldo-artikel i listan. Sedan tar man betalning som vanligt av kunden i kassan och därefter är saldo redo att användas. Samma metod används om man ska ladda på saldo på en biljett där saldo börjar bli lågt.

För att lägga till ytterligare biljetter som kan nyttja samma saldo, söker man upp den biljett som har saldo i dagsläget och väljer "Koppla kort". Där söker man upp den nya biljetten och trycker OK, så kopplas biljetterna samman till samma saldokonto. Saldo kan sedan laddas via alla kopplade biljetter.

Nyttja saldo

För att använda saldo använder man betalsätt Saldo i kassan och läser av kundens biljett med handscanner eller kortkodare.

Återbetalning av saldo

För att återbetala kvarstående saldo till kunden söker man upp kundens biljett i kassan. Om saldo är aktivt och större än 0 kr syns knappen ”Återbetala saldo”. Ett återköp för saldo startas då i kassan och utförs på samma sätt som ett vanligt återköp. Återbetalning kan endast göras med kontanter eller kort.

Redovisning

Redovisningsmässigt fungerar internbetalning på samma sätt som ett presentkort. Artikeln ska vara momsfri, och konteras mot ett genomgångs/balanskonto, som även betalsättet är kopplat till.

Koppla bort biljetter

I admin finns det möjlighet att ta bort koppling mellan biljetter och saldo (men saldot måste alltid vara kopplat till minst 1 biljett då det inte finns något annat sätt att identifiera ett saldo).