Prislistor

I systemet kan man skapa olika typer av prislistor, dessa används sedan för att styra priset i kassa och även webbshop.

Prislista för kund

Med en prislista för kund kan man ge ett partner-företag möjlighet till rabatterade priser i webbshopen. Man skapar en prislista och användarkonton åt företaget, vilket på köpet även ger dem möjlighet att genomföra köp med faktura direkt i er webbshop. En detaljerad guide finns att hitta här.

Tidsbegränsad prislista

I en tidsbegränsad prislista anger man det nya priset varan ska säljas för under den angivna perioden. I exemplet nedan kommer en ballong att säljas för 5kr och årskort för 75kr mellan de giltighetsdatum man har valt:

Det finns även möjlighet att sätta upp en prislista och göra den permanent, t ex vid prishöjningar till årsskiftet. Då kommer priserna automatiskt att uppdateras i kassan från det klockslag som har angetts. En permanent prislista kommer att försvinna från listan över alla prislistor dagen efter dess aktivering, och överskriva det nya permanenta priset på valda artiklar.

Det går också bra att först sätta prislistan som tidsbegränsad, för att vid ett senare tillfälle gå in och göra prislistan permament:

Logik vid flera prislistor

Om man har flera aktiva prislistor i systemet kommer en uträkning att göras baserat på det lägsta baspriset, utifrån alla de prislistor som är giltiga vid köptillfället.

Exempel:

  • Artikelns pris: 20 kr
  • Baspris enligt prislista 1: 15 kr
  • Baspris enligt prislista 2: 12 kr = Detta pris används
Om användaren är inloggad i webbshopen kan de även få ett rabatterat pris. För att räkna ut det rabatterade priset så tas det lägsta aktuella baspriset enligt ovan och kombineras med den största möjliga rabatten utifrån alla kundens associerade prislistor.

Exempel:

Uträknat baspris: 12 kr

  • Rabatt enligt prislista 1: 3 kr
  • Rabatt enligt prislista 2: 5 kr = Denna rabatt används
Kundens pris: 12 kr - 5 kr = 7 kr

När kunden loggar in på webbshopen är priserna uppdaterade enligt ovan uträkning.