Abonnemangsbiljetter kan endast säljas i en fysisk kassa, inte i webbshop eller självbetjäningskiosk. Försäljning sker som vanligt med personliga biljetter, man söker upp biljetten och lägger in kontaktinformation till kunden. Biljettens pris blir alltid 0, så i kassan trycker man bara på slutför för att genomföra köp. Ett mejl skickas då till kundens e-postadress med en länk. Kunden klickar på länken och registrerar sitt betalkort och betalar samtidigt månadspriset för biljetten. Betalning måste slutföras inom 7 dagar från att abonnemanget såldes i kassan. Efter utförd betalning i webbportalen startas en månadsdragning för kunden. Om kundens betalkort närmar sig utgångsdatum skickas automatiskt ett mejl till kunden där de kan gå in och uppdatera kortinformationen i god tid innan kortet går ut.
Om man söker upp kunden eller biljetten i kassan kan man göra viss administration:
- Om kunden har tappat bort registreringsmejlet kan man skicka ut det på nytt till samma e-postadress via knappen Skicka länk för registrering. Då får kunden också en ny period på 7 dagar för att slutföra betalningen.
- Om kunden vill byta betalkort kopplat till abonnemanget kan man skicka en länk till kundens registrerade e-postadress via knappen Skicka länk för kortbyte.
- Om kunden behöver frysa sitt abonnemang för en period och ni godkänner detta finns möjlighet att frysa kortet via knappen Frys abonnemang (endast bundna avtal kan frysas. För löpande avtal behöver man avbryta abonnemanget och sedan sälja ett nytt till kunden när de önskar påbörja dragningar igen).
Abonnemang fryses i hela kalendermånader, och fryses när innevarande betald period löper ut. Biljetten blir automatiskt giltig igen när frysningstiden är över. För att frysa abonnemanget anger man helt enkelt hur många månader biljetten ska frysas samt en kommentar (anledning till att kunden vill frysa biljetten).