Artikeltyper

Beroende på vad en artikel ska användas till kan man skapa olika typer artiklar. Här går vi igenom de olika typer som finns i systemet.

Produkt

En produkt är något kunden fysiskt får i handen. En produkt är det enda som kan lagerföras i systemet, så om man vill jobba med lagersaldo är det just artikeltypen produkt man får använda. En produkt genererar inte besöksstatistik eller en utskriven biljett.

Exempel: Glass, kaffe, simglasögon, bok

Biljett

En biljett är en typ av artikel som används när man vill generera besöksstatistik  eller leverera en biljett till kunden. I Entry Event kallar vi en biljettläsning för en passage - av antalet passager kan man få ut besöksstatistik. En biljett kan levereras till en kund på många olika sätt (t ex på armband eller plastkort), läs mer under avsnittet Leveranssätt.

Gruppbiljett

Gruppbiljetter används när man vill generera flera biljetter i en, t ex en familjebiljett man vill sälja till ett fastpris. Vid kassaförsäljning väljer man hur många biljett av varje typ som ska skapas, och så skapas t ex 2 vuxenbiljetter och 3 barnbiljetter = totalt 5 biljetter. Detta för att få korrekt besöksstatistik (skapar man bara en vanlig biljett räknas ju en passage endast som en besökare).

Autogirobiljett

Om ni vill sälja biljetter som gästerna ska betala med autogiro skapar man autogirobiljetter, läs mer om hur detta görs under Skapa autogirobiljett.

Ersättningsbiljett

Används för att ersätta befintlig biljett i systemet, t ex vid borttappad biljett eller trasigt kort. När man säljer en ersättningsbiljett spärras automatiskt den biljett som ersätts. Ersättningsbiljetten är en artikeltyp för att man ska ha möjlighet att ta ut en avgift för ett ersatt kort.

Förändringsartikel

Förändra en artikel kan man göra genom att förlänga biljettens giltighetstid, lägga till klipp eller "tina upp" en fryst biljett. Detta vill man ofta ta ut en avgift för likt ersättningsbiljett. En förändringsartikel som lägger på 10 klipp på en biljett har med fördel samma pris som ett nytt 10-klippkort, eller så är den billigare om man vill belöna gästen för att de återanvänder sitt plastkort istället för att köpa ett nytt.

Presentkort

Presentkort i Entry Event kan användas mot att betala alla olika artikeltyper i kassan. Om presentkortet definieras rätt kan det användas både i fysiska kassor och i webbshop.

Avgift

En avgift är en kostnad som inte genererar en biljett men inte heller är en produkt.

Exempel: Lokalhyra, simskoleavgift, fraktavgift

Deposition

Deposition används bl a vid uthyrning av utrustning. Det som skiljer en deposition från en annan artikel är att man inte behöver göra ett återköp för att lämna tillbaka depositionen, man gör endast en "retur av deposition" på artikeln - detta brukar föredras av ekonomiavdelningen.

Maträtt

Maträtt är en artikeltyp som används för att generera en "bong" på en köksskrivare i ett restaurangkök eller liknande.

Internt saldo

Med hjälp av internt saldo ger man kunden möjlighet att fylla på ett saldo på t ex ett armband eller plastkort. De får då en kredit de kan använda när de befinner sig inne på er anläggning. På så sätt behöver kunden inte hålla ordning på kort eller kontanter vid köp, utan presenterar bara biljetten som betalmedel så dras kredit från den.