Offlineläge i kassan
Vid driftstörning går kassan in i
offlineläge och upptäcker automatiskt när servern är otillgänglig.
-ikonen vid sökrutan blir då röd (se bild nedan). Om detta
sker – stäng inte av kassan! Det kan bli problem att starta upp kassan och
hämta in nödvändig information från servern.
Klickar man på ikonen visas denna ruta enligt ovan. Där kan man se vilka biljetter i kassan som inte har synkroniserats. Vid offlineläge kommer kassan regelbundet att försöka ansluta till servern, och när den sedan lyckas kommer alla försäljningar att synkroniseras i systemet igen. Om ni ändå upplever problem efter att vi har rapporterat att problemet är löst, pröva att avsluta kassaprogrammet och starta det igen.
Försäljning i kassan
Att sälja artiklar i kassan fungerar fortfarande, med undantag för vissa betalsätt, se nedan. De biljetter som säljs i kassan kommer dock inte gå att läsa i biljettläsarna, då de inte har synkroniserats i systemet. Evenemangsbiljetter går inte att sälja som vanligt, se separat avsnitt om detta.
Information om hur de olika betalsätten fungerar vid offlineläge i kassan:
Kontantförsäljning: Fungerar
som normalt
Swish, icke-integrerat (för
företag): Fungerar som normalt
Swish, integrerat (för
handel): Fungerar inte
Kortförsäljning: Fungerar
som normalt om ni fortfarande har internetåtkomst
Saknas internetåtkomst:
Begränsat antal kortköp kan
lagras, ca 200-300 st per betalterminal/kassa
Visa och Mastercard fungerar som vanligt. Visa Electron och Maestro fungerar inte.
Registrera passager
- Öppna programmet Anteckningar
- Läs sedan in gästens biljett med kassaläsaren eller handscannern. Biljettens namn kommer skrivas ut direkt i anteckningen (följt av enter, så det är bara att läsa nästa biljett direkt).
- Efter
inläsning av ett antal biljetter kommer ni ha ett dokument som liknar följande:
- Spara dokumentet och när kassan åter är uppkopplad, kan ni kopiera kortnumren ett och ett från detta dokument, och validera dem i kassan, för att få passagerna registrerade.